השמת בכירים – לשמור על הרמה שהגעת אליה

השמת בכירים הוא תחום שהותאם במיוחד לשוק העבודה הנוכחי. אדם שבוחר או נאלץ לסיים תפקיד ניהולי בכיר לרוב יתקשה למצוא עבודה ברמה זהה לזו שעבד בה. הוא כבר לא צריך הכוונה מקצועית משום שהוא בטוח לחלוטין בעבודה שהוא בחר, אבל יודע שהוא צריך להתאמץ ולחפש את עצמו בשוק העבודה הטובעני והמסובך.

כאן נכנסת השמת הבכירים – בדומה למתרחש בחברות השמה הייטק – ההשמה מתמקדת בנתח שוק מאוד ספציפי ולכן סיכויי ההצלחה במציאת עבודה דרך השמה ממוקדת נתח-שוק גבוהים יותר.

בכירים בעסק

איך זה עובד?

גם השמת בכירים, כמו בכל חברת השמה בשוק העבודה, נעשית במספר שלבים. יש לציין שהשלבים משתנים בין חברת השמה אחת לאחרת. השלבים המוכרים יהיו בדרך כלל:

1.      מיון קורות חיים דו צדדי: הן עבור החברה והן עבור העובד. סינון של אי התאמות צפויות מראש.

2.      מרכזי הערכה מותאמים לבכירים. במרכזי ההערכה בודקים את מה שבדרך כלל בודקים במרכזים כאלו: תגובות לסיטואציות שונות כמו תפקוד תחת לחץ, יצירתיות, יכולת התמודדות עם מצבי קיצון ועוד.

3.      מבחני מיון – פסיכולוגיים ולעיתים גם מקצועיים. מיועדים לבירור אישיות ומאפיינים אישיים בבחינת ההתאמה לשני הצדדים.
לאחר שלושת השלבים הללו תתאם החברה את המשך התהליך בין המועסק למעסיק.

מחפש השמה לבכירים? השאר פרטים ויחזרו אליך בהקדם

מהם מבחנים המיון בהשמת בכירים?

ישנם קורסים שונים המכינים מועמדים להשמת בכירים לקראת מבחני המיון ומרכזי ההערכה, אך בשביל להתכונן למבחנים צריך בעיקר הרבה מוטיבציה. המבחנים מתחלקים בדרך כלל למבחנים פסיכולוגיים, מבחני חשיבה, ראיון עבודה ומבחני דינמיקה קבוצתית. במהלך המבחנים ייבדקו נושאים כמו יכולת ניהול זמן, התמודדות עם שינויים, עמידה בלחצים ויכולת לפתרון משברים. בנוסף, מבחנים הכישורים יחפשו גם ידע כללי וידע מקצועי הרלוונטי לתחום העיסוק, כמו גם כישורים אישיים כמו מוטיבציה, הגדלת ראש וכדומה.

בכל הנוגע להשמת בכירים – האיכות חשובה מהכמות. כמו שבהשמה להייטק לא מחפשים את התשובה הנכונה בהכרח, גם כאן אנחנו מתייחסים בדיוק לאותו הדבר: הדרך, היצירתיות, האופן בו דברים נעשו כדי למצוא את התשובה, הם אלו שיקבעו יותר מאשר התשובה הנכונה.

ישנם מכונים המוכרים כאלו העורכים את מבחני המיון להשמת בכירים, בהם: מכון אדם מילא, מכון פילת, מכון גישה שונה ואחרים. בכל המכונים ישנו מבחן המכונה בפי אנשים שונים "מבחן הדואר הנכנס". מטרת המבחן היא להכין אדם ליום "טיפוסי" בחברה אליה בה הוא מתמודד לקבל תפקיד בכיר.

ההכנה האישית למבחן היא פשוטה: ישנם ספרים כמו ספרי פסיכומטרי או הדרכה בעזרתם תוכלו להיזכר קצת ב"איך זה להיות במרכז הערכה" וגם להפוך החומר לטרי יותר בראש. גם למבחני האישיות ניתן להתכונן – אך כאן מדובר בהכנה עצמית: כאשר יודעים מה צפוי קל יותר להתמודד ולהציג את התמונה כפי שהייתם רוצים שהיא תיראה לחברת ההשמה. לכן, למדו מראש על המבחנים ובכך תגיעו רגועים וממוקדים יותר.

אחרי שעברתם את המבחנים ולפני שתגיעו לראיון, כדאי שתזכרו כמה דברים חשובים:

1.   התכוננו לראיון בשביל לתפקד בו בצורה המיטבית
2.   הקשיבו גם למה שלא נשאל במפורש, זו התשובה שהמעסיקים בדרך-כלל מחפשים 
3.   נצלו את הבמה הניתנת לכם בכל שאלה – הקפידו להעביר את המסר שחשוב לכם שיעבור אל המעסיק
4.   דברו ודווחו אך ורק אמת
5.   וכמובן, הראו למראיין למה דווקא אתם ולא מישהו אחר, ושאם יבחר לצרף אתכם לארגון בדרג בכיר – הארגון ירוויח מכך.